Google is zonder twijfel de bekendste zoekmachine op het internet. In Nederland is Google zodanig geïntegreerd in de maatschappij dat ‘Googlen’ zelfs een werkwoord is in de Dikke Van Dale. Zonder na te denken gebruikt bijna iedereen wel Google om bijvoorbeeld een recept voor spaghetti bolognese op te zoeken, kijken hoeveel inwoners er in Duitsland wonen of hoe ook alweer de nieuwe premier van het Verenigd Koninkrijk heet. Vaak zijn het simpele zoekopdrachten, maar dat is niet altijd zo. Want wat nou als je persoonlijke vragen stelt, zoals hoe je financiële problemen kunt oplossen of informatie over je medische geschiedenis opzoekt, dan wil je toch dat de privacy op orde is?
Google & privacy
Terwijl Google ons dagelijks leven versoepeld, staan de privacyregels van Google niet altijd even scherp bij iedereen. Mede doordat Google zoveel verschillende diensten aanbiedt, zoals Gmail, Maps, Docs en Drive, verzamelt Google een breed scala aan gegevens over jou. Deze gegevens worden centraal opgeslagen, waarmee Google uiteindelijk gepersonaliseerde advertenties en zoekresultaten aantoont. Uiteraard kan dit voordelig zijn voor jou als gebruiker, maar voor de privacy-minded onder ons, weten we dat dit niet de meest verantwoordelijke manier is om te surfen op het internet. Zo is het mogelijk dat Google veel meer over je weet dan je buurman.
Zo weet Google zondermeer je huis en je werkplek, maar ook plekken die je vaak bezoekt, dit allemaal via Google Maps. Maar denk bijvoorbeeld ook aan wat je kijkt in je vrije tijd, waar je interesses liggen, of wat je koopt of graag zou willen kopen. Hiermee kan de zoekmachine gerichte advertenties plaatsen maar het kan er ook voor zorgen dat je in een zogenoemde filterbubbel terecht komt, waardoor je een gekleurd beeld kunt krijgen van wat er echt speelt.
Om te voorkomen dat Google straks alles over je weet, zijn er verschillende alternatieven voor zoekmachines die wel privacy gericht zijn. In dit artikel behandelen we het alternatief wat wij als medewerkers vanuit BOEM gebruiken: DuckDuckGo.
De nieuwe standaard: DuckDuckGo
DuckDuckGo (DDG) werd voor het eerst gelanceerd in 2008 met het motto ‘The search engine that doesn’t track you’. Het doel van de oprichter, Gabriel Weinberg, was om een privacy vriendelijk alternatief te maken voor het grote Google. In het begin verdiende DDG hun geld door een geldinjectie van Weinberg zelf uit die winst die hij van een eerder bedrijf heeft gehaald. Dit was echter niet duurzaam, en er moesten toch advertenties worden gebruikt om een gezond verdienmodel op te zetten. Dit kwam door advertenties, maar in tegenstelling tot Google worden deze niet gepersonaliseerd op persoonlijke gegevens, maar enkel op de trefwoorden die worden ingevoerd bij de zoekopdracht.
De gegevens die de gebruiker invoert in de zoekmachine worden daardoor ook niet toegewezen aan jou als gebruiker. Het privacy beleid van DDG geeft aan dat ze het minimale hoeveelheid informatie gebruiken voor hun zoekopdrachten. Zo worden o.a. geen IP-adressen of User Agent strings opgeslagen en alleen cookies worden ingesteld voor het opslaan van de site settings. Ze geven aan dat ze zullen voldoen aan gerechtelijke verzoeken als die worden aangevraagd, echter verwachten ze deze niet omdat er niets nuttigs is om te geven aangezien DDG geen persoonlijke informatie verzamelen. Een betere marketingtechniek voor het promoten van privacy bestaat er bijna niet!
Ondanks de sterke privacy compliance van DDG is de zoekmachine nog niet dermate ontwikkeld als Google. Zo is DDG vooral gericht op Amerikaanse en Engelstalige websites en zullen dit dus ook de voornaamste resultaten zijn bij zoekopdrachten. Ook is het zo dat de ‘afbeeldingen’ en ‘kaarten’ functie minder nauwkeurig zijn dan in vergelijking met Google. Daarom is het ook verstandig om Google niet helemaal uit de weg te gaan, maar om het wellicht als tweede keuze te gebruiken.
Kortom.. Gebruik DDG als standaard en Google als alternatief.
De immense populariteit van Google, zal niet snel afnemen. Echter betekent het winnen van de populariteitsprijs niet het winnen van de ‘privacyvriendelijkheid prijs’. Door de vele services die worden aangeboden door Google, heeft het miljardenbedrijf een grote beschikking over de gegevens van veel mensen. Hoewel Google ongetwijfeld krachtige zoekresultaten en services biedt, is het belangrijk om te erkennen dat privacy een cruciale kwestie is in het digitale tijdperk. DDG geeft gebruikers de gemoedsrust dat hun zoekopdrachten en browsegedrag niet worden gevolgd. Als privacy, net voor jou als voor ons, een prioriteit voor je is, biedt DDG een aantrekkelijk en betrouwbaar alternatief voor Google. Het is een stap in de richting van een meer privacyvriendelijk en persoonlijke online ervaring.