Het is weer bijna het einde van het jaar wat betekent dat Spotify Wrapped er weer aankomt. Dit is een persoonlijk jaaroverzicht waar jij in het jaar naar hebt geluisterd. Begin december krijgt elke gebruiker te zien welk nummer het meest is geluisterd in zijn jaar, welk album het meest op repeat stond, welke genres je hebt geluisterd, en nog veel meer. Echter is het wel zo dat Spotify inmiddels over zoveel data beschikt, dat het concurreert met bedrijven zoals Google en Meta. Dit is belangrijk om te beseffen, want door jouw luisterpatronen kan Spotify een aardig beeld schetsen van wie jij bent als persoon. Met elk nummer dat wordt afgespeeld, elke afspeellijst die wordt gemaakt en elke podcast die wordt beluisterd, voeden we allemaal meer informatie in de big data-machine van Spotify. Met zoveel data zou je verwachten dat het privacy beleid op orde is, maar hier zijn nog genoeg verbeterpunten
Het privacy beleid van Spotify
Een van de grootste zorgen is de onduidelijkheid van het privacy beleid van Spotify. Het bedrijf verzamelt niet alleen gegevens over je luistergedrag en muzikale voorkeuren, maar ook persoonlijke informatie zoals je naam, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedatum, geslacht en adres. Bovendien kunnen ze factureringsgegevens en zelfs “gegenereerde mobiele sensorgegevens” van je apparaat vastleggen. Dit niveau van gegevensverzameling is verontrustend, vooral gezien de complexiteit van het privacy beleid zelf, dat maar liefst 4.500 woorden telt. Dit zorgt ervoor dat de gemiddelde gebruiker wordt ontmoedigt om het privacy beleid überhaupt door te nemen.
Een ander punt van zorg is de manier waarop Spotify gegevens deelt met derden. Het bedrijf kan informatie ontvangen van externe bronnen, zoals Facebook, waardoor ze toegang hebben tot een schat aan gegevens van gebruikers. Dit kan leiden tot privacy problemen en potentieel misbruik van persoonlijke informatie. Bovendien ontbreekt het privacy beleid van Spotify aan heldere en begrijpelijke taal. Deskundigen op het gebied van gegevensbescherming en privacy hebben aangegeven dat het beleid duidelijker en beknopter kan zijn. Gebruikers moeten in staat worden gesteld om gemakkelijk te begrijpen welke gegevens worden verzameld, hoe deze worden gebruikt en welke controle ze hebben over hun persoonlijke informatie. Overigens lijkt het privacy beleid van Spotify niet transparant te zijn over hoe lang ze gegevens bewaren en wat er met die gegevens gebeurt nadat je je account hebt opgezegd. Dit gebrek aan transparantie kan gebruikers onzeker maken over wat er met hun informatie gebeurt nadat ze niet langer van de service gebruikmaken.
Hoe maak ik Spotify privacy vriendelijk?
Wat kun je nu doen? Overweeg om in een privésessie te luisteren. Standaard kunnen mensen die jou volgen zien waar je naar luistert op Spotify. Je kunt dit echter stoppen door privé luisteren in te schakelen. Houd er rekening mee dat je dit elke keer moet inschakelen als je Spotify gebruikt. Als je dit wilt inschakelen op een telefoon of tablet, ga dan naar Start, Instellingen, blader naar Sociaal en zoek de schakelaar voor Privé-sessie. Op de desktop is het iets gemakkelijker: je kunt dit doen door op de pijl-omlaag in de rechterbovenhoek te klikken en op Privésessie te klikken. Hoewel deze privésessiemodus voorkomt dat anderen kunnen zien wat je beluistert, betekent dit niet noodzakelijk dat Spotify geen gegevens vastlegt. Spotify zegt dat wat je tijdens een privésessie beluistert “geen invloed kan hebben op” de muziekaanbevelingen die het doet. Het is begrijpelijk waarom mensen zich afvragen waarom er geen optie is om alle sessies automatisch privé te maken..
In de desktop-app van Spotify is er een belangrijke privacy-instelling, maar deze is moeilijk te vinden. Klik op je gebruikersnaam in de rechterbovenhoek van de app, selecteer Instellingen, scroll omlaag om Geavanceerde instellingen weer te geven en klik opnieuw. Vanaf hier kun je ervoor kiezen om “alle cookies voor deze installatie van de Spotify desktop-app” te blokkeren. Je kunt ook in de instellingen van de desktop-app kiezen of je nieuwe afspeellijsten openbaar wilt maken, of je luisteractiviteit op Spotify wilt delen, en de instellingen voor meldingen wilt aanpassen. Individuele afspeellijsten kunnen ook worden verborgen door naar de betreffende afspeellijst te gaan en de opties te selecteren om ze uit je profiel te verwijderen of privé te maken.
De meeste privacy-instellingen van Spotify zijn toegankelijk via jouw Accountpagina op de website. Hier kun je zeer gerichte advertenties uitschakelen. Ga naar Account, Privacy-instellingen en pas de instelling voor op maat gemaakte advertenties aan. Als je dit uitschakelt, zal Spotify nog steeds advertenties weergeven op basis van jouw Spotify-registratiegegevens en jouw realtime gebruik van Spotify, maar deze zullen minder specifiek op jou zijn afgestemd. Houd er rekening mee dat het aantal advertenties hetzelfde blijft.
Verder zijn er nog een aantal instellingen die je kunt aanpassen om Spotify privacy vriendelijker te maken. Check een van de artikelen onder aan de pagina om te kijken hoe je Spotify nog privacy vriendelijker kunt maken.
Kortom, kan ik Spotify privacy vriendelijk gebruiken?
Het gebruik van Spotify zonder je persoonlijke data te delen met het bedrijf is helaas onmogelijk. Echter kun je wel zelf invloed hebben wat je wel en niet deelt met Spotify. Al bij het aanmaken van een account kun je ervoor kiezen om sommige persoonsgegevens niet te geven. Althans, Spotify hoeft niet de correcte informatie te hebben om hun dienst te leveren.
Verder zou Spotify al veel privacy vriendelijker worden als het hun privacy beleid herziet. Momenteel zijn er veel onduidelijkheden in het beleid, en is het beleid zo omvangrijk dat het ontmoedigt om het door te nemen.
Bovendien blijft het merkwaardig dat Spotify meestal niet naar boven springt als een grote verzamelaar van data. Het omvangrijke platform is bij de meeste mensen toch hun eerste keuze en de meeste mensen luisteren muziek elke dag. Misschien komt het doordat je Spotify gebruikt als platform, en dus niks downloadt of uploadt. Hierdoor voelt het niet alsof je veel deelt qua gegevens. Toch weet Spotify door slimme algoritmes toch echt in welke stemming je bent en kan het hier mee nauwkeurig adverteren.