Recent onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij heeft onthuld dat meer dan 25% van de organisaties sociale media profielen van sollicitanten controleert als onderdeel van het wervings- en selectieproces. Hoewel dit inzicht kan bieden voor de werkgever, kunnen de toekomstige privacyregels hier een stokje voor steken.
Het onderzoek onthult dat bijna een derde van de organisaties gevoelige persoonskenmerken in CV’s bekijkt tijdens het wervingstraject. Leeftijd (34%), foto (15%) en geslacht (12%) zijn enkele van de beoordeelde factoren. Het onderzoek wijst ook op de redenen waarom werkgevers de social media profielen checken. Meer dan de helft (56%) zegt dit te doen om te checken of de informatie overeenkomt met dat op het CV van de sollicitant. Maar vaak is het ook het geval om te checken op (niet-professioneel) gedrag (62%) of persoonlijke opvattingen (46%) van de kandidaat.
Het belangrijkste om te onthouden is dat, naast het vergaren van inzicht, privacy een topprioriteit moet zijn. Het is namelijk niet altijd vanzelfsprekend toegestaan om profielen van sollicitanten op sociale media te gebruiken voor de werving. Vooral in het licht van toekomstige veranderingen, zoals de mogelijke inwerkingtreding van de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie, moeten organisaties zich bewust zijn van de mogelijke herziening van hun wervingsbeleid.